If you can read this, your browser does not support the HTML5 Canvas.




Share selection:
gedup send3

Diyala [INTERVIEW]

Posted on 21/05/2015 by Rhymez Essential

Diyala je MC-pjevačica iz Varaždina, palestinskog porijekla. Dio svog djetinjstva i mladosti provela je u New Yorku gdje je otkrila ljubav prema hip-hop glazbi. Ona je sve osim stereotipne cure na rap sceni (kojom suvereno vlada više od 16 godina) – njeni su spotovi u najmanju ruku posebni, a ona sama na nastupima više voli biti u drugom nego u prvom planu. Diyala je mračna, surova i duboka, put njezine glazbe ne vodi ‘in tha club’ nego u dio noći kad je zabavi kraj, kad novi dan još nije započeo, kad su prostor i vrijeme rezervirani za sjene i noćne more. Diyala je djevojka koja na svijet i glazbu gleda na svoj način. Nije je strah porušiti sve granice prilikom stvaranja svog glazbenog stila, te je zbog toga njen zvuk teško smjestiti u jednu glazbenu kategoriju. Majčinstvo, glazba, nastupi, zahvale… o svemu tome iz Diyaline perspektive čitajte u nastavku.

RIJEČI: TENA ŠKILJEVIĆ
FOTO: FILIP FILKOVIĆ + tomislav sporiš
92-Diyala
Kako je to kada te otpočetka obilježe kao ‘drugačijeg’ – kako na sceni tako i u video izričaju, nastupima, životnoj filozofiji… Jesi li ti zaista toliko drugačija ili si samo svoja u svijetu u kojem su svi sve samo ne svoji?

Svi smo mi svoji, drugačiji i sa sličnim ili različitim životnim filozofijama… Sve što radim, osobito po pitanju glazbe, dolazi prirodno. Nisam jednog dana ustala i odlučila da ću na put kojim koračam danas; glazba mi je u duši, ja ju živim, osjećam i više od svega ona je moj spas, moja terapija. I kad čujem izraz: baviš se još pjevanjem, još repaš? Ne znam… ponavljam teško je definirat sve ovo pogotovo u ovoj zemlji koja vas koči i guši kad stvarate nešto drugačije. Vjerujem da je donekle moj stil drugačiji, ali je to proces skupljanja svih informacija kroz moj život s glazbom. Utjecaji “različitog”, buntovnog i nadasve novog smjera.

Varaždin, New York, Varaždin – reci nam nešto više o tom putu… Zašto si se vratila?

“N.Y. je kriv za sve” (smijeh). Tako je počela moja hip hop priča. Tamo sam završila četvrti osnovne, u Brooklynu, otac je bio poslovno vezan u N.Y. pa je to bila prilika da iskusimo život negdje drugdje. A… vratila sam se natrag jer je to na neki način bila i želja obitelji – da nastavimo gdje smo i počeli… u Hrvatskoj.

88-Diyala
Na sceni si preko 10 godina. Uskoro izdaješ EP za JabbaTon Records, iza tebe su respektabilne suradnje s ekipom kao što je Danza Macabra. Je li to sad konačno to i je li se sav silni rad konačno isplatio? Naravno, zanimaju nas i detalji vezani uz sam EP…

Ide 16ta godina jao čudno mi je to (smijeh)… Izdajem za Jabbaton records za svog “poslodavca” Yesha svima poznatog kao DJ Yesh. Čovjek kojeg znam jako dugo i kojem vjerujem najviše na ovoj sceni; razlog više da mu povjerim svoj album. Neizmjerno ga cijenim i poštujem. Nakon rođenja djeteta bio je prvi koji mi je dao priliku za nastup i uvelike utjecao na sam “pokret” nakon stanke. Toliko se toga dogodilo i još toliko toga dolazi i zbog toga ne mogu kriti oduševljenje (šala zbog mojih uber exstatic Facebook statusa).
Danza Macabra je došla prva s ‘In For It’. Stvar koja pobire odlične kritike vani i kao kruna svega dobiva svoje mjesto kao ‘remix by Matthew Herbert’. Znati da vam je vokal remixirao čovjek koji je radio s mnogima vani kao što je Roisin Murphy (Moloko) itd. ma mislim vrh. Moje srce je puno! Izlazi i album od švicarskog producentskog dua Reverse Engineering s pjesmom ‘Heart Juice’ na kojoj gostujem. Vani je i remix video na YouTubeu. Kolaboracije na mom albumu su potvrđene od ljudi koje sam nekad slušala onako van pameti. Mogu otkriti jedno ime: basistica – Chela Rhea Harper (nekima poznata i kao nekadašnji član Coal Chambera ). Ostalo još držim pod ‘pssst iznenađenje’. EP sadrži dvije pjesme- GEDUP (Nmc) i TAKE IT (Masturbeator). Za ‘Gedup’ je vani spot koji je režirao Filip Filković s kojim surađujem po treći put i ne krijem svoje oduševljenje eto… Volim Filipa i kao osobu i kao čovjeka koji je na neki način obilježio ovo novo poglavlje mog života u glazbi. Hvala ti Filatz! 🙂

S obzirom na prethodno pitanje i činjenicu da se glazbom baviš tako dugo zanima me u kojoj te mjeri (ako uopće jest) promijenilo majčinstvo? Jesi li postala ‘mekša’, tiša…?

Majčinstvo je… O tome bi mogla cijelu knjigu ali, eto nisam bila sigurna kako ću i kada dalje s tom svojom ulogom MCa unutar te cijele slike – ja sam majka i stvari će sada biti drugačije, ali vidjeti da je moje dijete ponosno i sretno kad me čuje na traci ili vidi neku sliku s nastupa… Mah, kaj reći? Ja ne želim biti netko tko će jednoga dana kriviti svoje dijete kako nije ispunjeno jer je zbog njega moralo nešto prekinuti. Dapače, želim biti primjer upornosti i ići ovim putem kroz pozitivno stanje duha. Svakim danom on upija sve više i tako moja želja za boljim samo raste.

U zadnjem spotu za stvar ‘Gedup’ osim životinja bitnu ulogu igra i djevojčica Uma (ako sam dobro shvatila da se tako zove po postovima na Facebooku :)). Od kud ona u tvom spotu i kako vam/joj je bilo na snimanju? Jel’ bila dobra? 🙂

I opet Filatz i njegova vizija eto fascinira me kaj njegove ideje unose u cijeli spot. Rekao mi je: imam nekaj super, ona će igrat veliku ulogu u tvom spotu i kad sam je upoznala rekla sam “Ona je čudo” i da ne zaboravim koliko je djevojčica profesionalno to odradila. Nisam mogla vjerovati. Ona je posebno dijete… Hvala ti Uma, zauvijek u mom srcu.

Kad smo već kod tvojih spotova – kako biraš ekipu s kojom ćeš surađivati? Kako nastaje scenarij, kako birate interijere, od kud nabavljate životinje…?

Kao što sam spomenula ranije, zadnja tri spota nastala su u suradnji s Filatzom. To je toliko prirodno i dobro da ponekad ne mogu ni sama sebi objasniti kako mi funkcioniramo… Ideje padaju k’o lude! Svatko nešto. On zna što otprilike prolazi kod mene i kojim smjerom želim ići pa eto tako se sve nekako super posloži.
Filatz je ovaj put napravio opći kaos sa zmijom, šišmišem i sovom – nisam ni znala koliko ekipu pere fobija od tih životinjica hehe. Znači čim ti “dirneš” ljude tako, čim je reakcija ‘OMG’ znam da smo na pravom putu. Gooo Filatz go! 🙂

Ove godine prvi put ideš i nastupaš na Outlooku. Što općenito misliš o festivalima – misliš li da posjetitelji u jednakoj mjeri mogu doživjeti izvođača koji nastupa (rano) poslijepodne i navečer, jesu li ti draži intimniji prostori kao što je recimo KSET?

KSET je prva ljubav, moj prvi nastup u Zagrebu. Tamo sam k’o doma. Hvala svima koji me uvijek toplo dočekaju. Kod festivala svi znaju da postoji lineup i posjetitelj koji je došao podržati svoj omiljeni bend ili izvođača ne gleda na to koje je doba dana ako s te strane razmišljamo. Što se mene kao izvođača tiče, draže mi je navečer nastupati! Outlook je nešto posebno i biti dio toga je van pameti. Jedva čekam stati na stage koji dijelim s DJ Yeshom.

Ispod jednog tvog videa na YouTubeu pročitala sam komentar: ‘Još samo da malo više komunicira s publikom i ponekad otvori oči to bi bilo to!’. Kako doživljavaš takve i slične komentare? Je li ti komunikacija s publikom bitna?

Uf! Da ima tu istine maloooo (smijeh). Pa prvih par godina to je bilo presmiješno… Sad sam super – sad ispričam i par pošalica i tako to. LOL! Vrlo sam si ‘el comico’ (smijeh). Odat ću vam jednu tajnuuuu; prije nekih 14 godina otišla sam na koncert od Toola (Lateralus turneja) koji obožavam.
S početkom koncerta nisam mogla skužit’ di stoji pjevač i zašto ga ne vidim (imajte na umu da sam bila u prvom redu). Slegao se sav taj dim i u sklopu cijele te mistične atmosfere shvatim kako je njegova glavna uloga-sporedna (u startu) tj. on je skroz iza benda stajao, na malo povišenom podiju ispred screena koji je nadopunjen vizualizacijama njihovih spotova.
Rekla sam si: ja ne vjerujem da je ovo ovako, ja želim ovakav nastup. Nikad, ali nikad nisam sebe doživljavala kao performera koji će hopsat na stageu ispred benda i sebi biti sve pa je ovo došlo kao jasan odgovor i pokazatelj da može i na ovaj način proći nastup. Sloboda – to je sve što mi je prolazilo kroz glavu.
Maynard hvala ti što daješ prostor cijelom bandu i nastupu uživo daješ njegovo pravo značenje, a to je da je ATMOSFERA koju stvoriš na prvom mjestu!

80-Diyala
Što radiš kada se ne baviš glazbom?

Dan mi je ispunjen svim i svačim – pogotovo od kad imam dijete. Radim i kao vizažist pa eto još malo artističkog pristupa.

Žene i hip hop iliti žene u hip hopu – je li im lakše, teže ili jednako (lako) kao i frajerima u tom žanru?

Danas je definitivno drugačije nego prije nekih 10 godina. Voljela bi sigurno čuti nešto malo jačih vokalnih interpretacija jer mi je to bitno, ali u globalu je OK na sceni.

Zadaješ li si ciljeve? Ako da koji je onaj neki ultimativni koji bi htjela postići u narednih 5 godina? Što ti je važno – kako glazbeno tako i privatno?

Mir, ljubav i zdravlje svojoj obitelji. Ona mi je sve!
Kad to štima sve ostalo je lako. Glazbeno bi voljela da je više nastupa, više razumijevanja i više otvorenog pristupa prema nečem, kako si i u početku rekla “drugačijem”. Želim jednog dana radit bez nepotrebnih briga dal’ ću imati za mikrofon ili dal’ si mogu priuštiti nešto što bi da smo vani bilo itekako normalno.
Diskografi – izdignite se iz svojih ustaljenih poriva za standardom i nađite načina da gurate i afirmirate izvođače koji mogu više i bolje u spektru alternativnog!
Toliko je talenata i upornosti, ljudi odustaju jer ne znaju kako dalje, a motivacija je itekako bitna!

.

Comments

  1. […] s pretežito momačkim društvom. Situaciju su doduše spasile dvije nestereotipne umjetnice: Diyala i Ana Ratković čije poglede na moć kreacije možete detaljno pročitati u pisanom formatu (kao i […]