If you can read this, your browser does not support the HTML5 Canvas.




Share selection:

Ganz novi festival – mjesto za igru i sanjanje

Posted on 30/09/2015 by LucijaK

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Ne mogu se oteti dojmu da se za novom vrstom pristupanja izvedbenim umjetnostima po završetku ovogodišnjeg Ganz novog festivala, neminovno žudi. Karta više tražila se za gotovo svaku izvedbu u prostorima Studentskog centra u Zagrebu, a određen povratak inicijalnim temama ljudske egzistencije i civilizacijske povijesti može se prepoznati kao jedan okvir koji je umjetnike pozvao na njihove eksperimente.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]France Distraction u tom je kontekstu donio instalaciju simboličkog naziva Terme. Bazen ispunjen s 25 000 crnih plastičnih loptica na kojima je otisnuto 80 različitih citata, uvelike proizašlih iz stoičkih djela privukao je možda najviše one najmlađe, ali i sve one željne da se upuste u prostor igre i misli. U filozofskom nasljeđu koje uglavnom potiče od platonove i aristotelove škole, stoici su kao važan dio grčke misli, (p)ostali neko zaboravljeno blago. Reminiscencija na poznata grčka druženja na javnim okupljalištima u koja pripadaju i terme, idejno je pozvala na zanemareni princip promišljanja u grupi, dijalogu – sa samim sobom i drugima, u prostoru koji prvenstveno ima za cilj pročistiti bilo kakvu vrst vanjske distrakcije, stresa. Ono što je spontano proizašlo iz mnogobrojnih skokova djece u taj očaravajući bazen prepun loptica, je da je proces mišljenja prije svega i neka vrst igre – igre mislima. Stoičko ‘hvatanje u koštac s problemom’, vraćeno je na mjesto gdje je i njegov logički početak; odmaknuto je od stereotipnog shvaćanja razmišljanja kao posljedice nekog ruba egzistencije (misaonog ili doslovnog) te je utopljeno u bazenu mekanih okruglih igračaka ocrtanih citatima koje pružaju mjesto gdje se na nekoliko trenutaka u danu osvrnemo na sve oko sebe. .[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”7957″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Mala Kline, slovenska performativna umjetnica, koreografkinja i spisateljica novim projektom – Geneza, nadovezuje se na taj proces igre i mišljenja, plesnom predstavom u čiji fokus postavlja generiranje sna kao sastavnog dijela ljudske svijesti i podsvijesti. U suradnji s petero izvođača, unutar prostora Francuskog paviljona, postepeno se gradi taj san koji svaki od njih sanja pojedinačno potom i međusobno, a na koncu i s publikom koja ga okružuje. U realnom vremensko-prostornom kontinuumu otvara se neko nadrealističko polje u kojem se diskontinuirano istražuje sve ono što je poznato i nepoznato. Minimalističnom kostimografijom i scenografijom koja ogoljuje plesače, ne poseže se za mistifikacijom sna, nego se oslanja na ono što prepoznajemo kao njegove formalne sastavnice. Ono što je upisano u vizualni identitet izvođača i prostora, tek je poziv na praiskonsko, na ono što evocira početke ljudske egzistencije koja je u snu duboko prisutna. Uz zvučnu pozadinu koja se gradi uglavnom od neke vrste šumova, petero plesača započinje istraživati vlastito tijelo. Razdvojeni u prostoru kao u kakvoj montažnoj sekvenci, oni dislociraju komadiće svoga tijela pri čemu spontano ulaze i u neke forme tijela koje ostavljaju dojam ‘prirode’. Postepeno dolaze do otkrića kakvog motiva kojeg repeticijom naglašavaju, baš kao što u snu katkad nekom unutarnjom logikom, dokučujemo događaje upravo u njihovom konstantnom ponavljanju. Dinamika se tog rastrganog tijela povremeno prekida trenucima apsolutnog mirovanja koje se često manifestira u posezanju izvođača za ležećom pozicijom. Uvažavaju se ‘sanjarevi predasi’, trenuci blaženstva u tom diskontinuitetu motiva koji se pojavljuju nekom poznato-nepoznatom logikom. Situacija kulminira u posezanju izvođača jednih za drugima – ispočetka u parovima, a potom i u grupnom kretanju, događa se onaj susret koji se može povezati i s iskustvom dijeljenog sna, ali i sjedinjavanjem samih dijelova sna koji se sanja. On odjednom postaje jedna masa, snažan podražaj u kojem je stopljena ona potisnuta slika djeteta kao i ona svakodnevnih bljeskova koji se u njemu odražavaju. Ta igra pretapanja koja je neminovna za sanjara, kao i za grupu sanjara koja se upustila u zajedničko iskustvo sna, manifestira se u prepletenim tijelima plesačima koja dišu zajedno. Konstanta se pokreta potom pretvara u statičnu sliku; izvođači posežu za pokojim rekvizitom kao što je crvena blještava haljina ili krila – san postaje trenutak koji traje u vječnost, neka neizbrisiva slika koja proganja i koja kao da promatra iz same unutrašnjosti bića. Jedna od izvođačica počinje se tada odvajati od te slike, upušta se u kontakt s publikom, jednim dijelom pozivajući na to iskustvo zajedničkog sanjanja, drugim naglašavajući da san u jednoj slici i dalje nastavlja teći, tražiti dalje svoj put, neku novu točku u podsvjesnom promišljanju. Sve se polako počinje vraćati u tu pomalo psihotičnu igru koja se ponovno provlači kroz tijela izvođača, počinje ih ponovno obuzimati ta snaga podsvjesnoga i u konačnici, neki iz nje izlaze – bude se, zatvaraju jedno poglavlje dok drugi ostaju u njemu. Određeni komadići tog sna kulminiraju, otpuštaju se, ali još uvijek ostaju oni posljednji uzdasi pred trzavo buđenje.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”7959″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Geneza kao predstava nije kontinuirano, istovjetno iskustvo – ona je istrzana i divlja, poigrava se s svim modulima kroz koje djeluje um u našem snu, ali se ona svakako oslanja na ono prepoznatljivo. Pri tom se prepoznavanje odvija na nekoj iskonskoj povezanosti s određenim slikama što prate ljudsko iskustvo, onim bljeskovima koji su nejasni u svojoj formi, ali svejedno dio našeg unutarnjeg.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Comments

  1. […] Bustersi su iskoristili jesenski fashion reboot za promociju svojih novih 2.0 odijela, Ganz novi je proslavio 5. festivalski rođendan, a Sirup nanovo otvorio vrata te u goste pozvao Ekstrakt i još sijaset komplementarnih […]