If you can read this, your browser does not support the HTML5 Canvas.




Share selection:

Topologija beskraja Ide Blažičko [INTERVIEW]

Posted on 08/03/2015 by Vijuga

Ida Blažičko je u sklopu ciklusa “Suvremeni umjetnici u Stalnom postavu MUO” bila pozvana preoblikovati postojeće muzejske odnose između arhitekture, muzejskih predmeta i posjetitelja. O njezinoj posljednjoj izložbi i nekim razmišljanjima o umjetničkom stvaranju saznajte u intervjuu u nastavku.

Možeš li objasniti svoj proces izrade neke skulpture, što mu prethodi, koliko se pripremaš za realizaciju idejei sl.?

Upravo bih uz svoj stvaralački rad naglasila riječ proces. Riječi VOGT pejsažnih arhitekata, svojevrsni moto koji me uvijek nadahnjuje i potiče, glase “Vjeruj procesu. Započni bilo gdje.” Tako se moje kretanje zbiva negdje u nutrini, u snovima. Put stvaranja i otkrivanja ono je što me najviše zanima. Christopher Alexander bi to nazvao kretanjem prema strukturi koju u nama samima najdublje osjeća vlastita egzistencija.

U čemu pronalaziš inspiraciju?

Prirodi, Glazbi, Svemiru.

Kako se odlučuješ za materijale? U kojoj mjeri je funkcionalnost ograničavajući element u izboru?

Materijalizacija ideje je predivan proces u kojemu djelo raste i mijenja se. Ideju ne podređujem materijalu, a ograničenja rastvaram i ukidam granice. Prolaznost i kratkotrajnost nekih mojih djela postaje potencirana stvaraočeva namjera. Baš poput kapljica vode koje u jednom trenutku tvore dugu, a već u sljedećem se rasplinu. U posljednje vrijeme razmišljam o putovanju na Island. Nedavno me prijateljica upitala da li bi za mene duga na tamošnjem polarnom nebu bila ukras ili višak? Još uvijek razmišljam o odgovoru.

Možeš li nas malo provesti kroz svoje dosadašnje radove koje možemo vidjeti na tvojem webu… čime su inspirirani?

Inspirirani su željom mijenjanja stvarnosti, pokušajem materijalizacije onoga što postoji u mom unutarnjem svijetu. Intervencije s prirodom u pejsažu srastaju i urastaju. Želja mi je angažirati promatrača, potaknuti ga na istraživanje, nadopunjavanje i otvaranje prema novim mislima i idejama.

Imam dojam da su neke od velikih formi poput “Vjetra” teške za postavljanje u prostoru. Imaš li kada poteškoće s nekim formalnim ili tehničkim problemima, primjerice sa statikom, kako ih rješavaš? Trebaš li ponekad konzultirati nekog fizičara kako bi bila sigurna da će skulptura moći zadržati neku zamišljenu željenu formu?

Skice. Modeli. Proračuni. Igra. Transdiciplinarni pristup je izrazito važan u mom stvaralaštvu. Rješenja u tehničkoj izvedbi pronalazim u prirodi. Promatranjem i analizom prirodnih oblika i struktura mogu se postići poboljšanja u postojećim materijalima i konstrukcijama. Ne bojim se odbaciti rješenje i iznova krenuti. U tome i jest ljepota. U procesu. Svakako bih u budućnosti voljela uključiti stručnjake iz raznih disciplina pri stvaranju novih prostornih situacija. Pronalazim ljepotu u suradnji, komunikaciji i prožimanju novih ideja koje se rađaju pri takvim susretima.

Možeš li objasniti što je osim formalnog obrazovanja u najvećoj mjeri utjecalo na razvoj tvojeg stila oblikovanja skulptura?

Znatiželja i hrabrost.

Kada bi mogla birati, s kojim bi umjetnikom trenutno najviše voljela surađivati?

Kenji Kawai.

Topologija beskraja, sudjelovanje u projektu MUO-a… kakav je osjećaj nalaziti se među skupinom umjetnika koji imaju priliku vlastitom vizijom i radom modificirati prostor muzeja?

Predivan je osjećaj u samom srcu Muzeja, njegovom magijskom prostoru, poput kistom ispisanog znaka, upisati skulpturu i odati hommage Bollėu. Za mene je ovaj projekt iznimno važan jer sam dobila priliku stvarati i blisko surađivati s divnim ljudima iz Muzeja, koji su mi pružili podršku u oblikovanju i materijalizaciji ideje. Bit će to u svakom slučaju novi poticaj nekim budućim inspirativnim razgovorima i promišljanjima.

Imaš li uzore?

Pogled Carla Sagana, nepresušna znatiželja Richarda Feynmana, zaigranost Hayaoa Miyazakija.

Na koji si svoj rad najviše ponosna i koji ti je najdraži… zašto?

Svako djelo je dio veće vizije, sva su povezana.

Koje su osnovne ideje u pozadini tvojih radova u sklopu Topologije beskraja u MUO-u?

Rastvaranje granica, stvaranje emocija i kreiranje novih stvarnosti putem poezije.